tirsdag den 11. september 2007

Forskellige mennesker-->forskellig pædagogik

Ja, jeg må jo hellere opdatere mine tanker, så mine virituelle venner ved hvad tanker jeg går med:-) og oplevelser jeg har haft.
Vi bliver i samme spor--->altså mit job og mine tanker og undren omkring ting jeg ser.
Jeg har i sidste uge været på arbejde i en demens enhed, og der gik der virkelig op for mig, hvor meget redskab vi er i os selv, på godt og ondt.
Tirsdag aften var en rigtig dejlig vagt, beboerne på stedet var rolige og tilpasse, vi spillede om eftermiddagen billedelotteri, som mange godt kan li´, og hyggede os. Efter aftensmaden sad vi rundt om spisebordet og sang sange fra senior sangbogen, der var en rigtig god stemning.
da jeg kom hjem om aftenen, var jeg meget tilfredse med vores arbejde og følte vi havde gjort vores arbejde maximalt.
Eftermiddagen efter skulle jeg derned igen, jeg kom i godt humør, og var klar til at lægge samme stil som dagen inden.
Der var det imidlertidig en anden jeg skulle arbejde sammen med. Hun var lige kommet tilbage fra ferie, og fór som en hvirvelvind rundt.
Beboerne var tydelig mærket af dette, og var urolige og forvirrede. Da én af de ældre kørte en tur med hendes mand, der var på besøg, spurgte jeg om jeg ikke skulle tage et par af beboerne og gå en tur. Dette blev dog afslået af det andet personale, det fortalte at "det havde vi sørme ikke tid til!!!" Jeg satte mig herefter i sofaen med et par stykker, for at udvise det ro jeg selv kunne.
Da jeg kom hjem om aftenen, havde jeg en rigtig dårlig smag i munden, jeg følte ikke vi havde gjort vores arbejde optimalt. De fik godt nok mad og kom i seng, men dagen havde været urolig og forvirrende for dem.
Her gik det op for mig, hvor meget det betyder for vores arbejde, hvordan vi er som mennesker. Vi er vores eget pædagogiske redskab, på godt og ondt.
I min situation hvor jeg er vikar, er det meget svært at lave om på dette i situationen, hende jeg arbejdede med havde været der i 11 år, og viste hurtigt at det var hende der havde styr på tingene, og jeg "bare" var vikar.
Dette fik mig til at overveje at søge en fast stilling, hvor man derigennem har meget mere mulighed for indflydelse, og derfor gå hjem fra arbejde med en godt fornemmelse i maven.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Michella,
Rigtig interessant at læse dette indlæg, og rigtig sundt at vi som kommende pædagoger og som mennesker i det hele tager reflekterer over dagligdagen og vores handlinger og tanker.
Kan du hjælpe mig lidt da jeg ikke er en ørn til computer. Hvordan tilføjer jeg holdets adresser i listeform som du har gjort??
Hilsen Camilla