onsdag den 26. september 2007

Børn, computere og læring

Har lige læst en artikel af Birgitte Holm Sørensen, om Digital produktion - nye æstetiske former og produktionsmåder under udvikling.
Her fortæller hun hvordan børn leger og lære gennem brug af multi-medier. Dette er noget flere og flere børn gør hjemme fra, altså gør leg til læring(ubevidst).
Hvad er leg: Leg et mål i sig selv, hvor det at være i selve processen, i en god situation, er det, børnene går efter(Johan Hizinga). Der er altså ikke nødvendigvis et mål med legen, det er processen det handler om.
For at kunne lege, er man nødt til at udvikle forskellige færdigheder, kompetencer og viden(Carsten Jessen). Det er til legen tilknyttet en form for læring.
Hvad er læring: Læring er bl.a når der sker en udvikling i form af færdighed, kompetence eller viden. "Læring finder sted gennem vores engagement i handlinger og samhandlinger. Læring er bærer af udviklingen og udformningen af identiteter( Etienne Wenger).
Mange børn mener at de kun lære i skolen. Dette er langt fra rigtigt, da de ubevidst lære hele tiden.
I legen er læring sekundær, hvorfor børnene ikke er bevidste om det, da de er optaget selve legen(processen). Ofte kommer børn under leg i flow(Mihaly Csikszentmihalyi).
Hvad er flow: Det er karaktiseret ved at man i processen eller situationen føler et psykisk eller fysisk velvære og kan lukke udefrakommende påvirkninger ude( Mihaly Csikszentmihalyi). Man er så optaget af legen/aktiviteten at man ikke lader sig distrahere af noget, man kan glemme tid og sted.
Idag vokser børn op med digitale medier, og bruger derfor også disse til leg. De bruger multi-medie som et redskab til kommunikation og æstetisk udfoldelse.
Birgitte Holm Sørensen skriver om hvordan børnene bruger computeren til at eksperimentere, f.eks hente billeder og musik/lave billeder og musik. De laver fortællinger og hjemmesider oma.
Jeg tror at det der fanger børn ved computeren er at de kan lave selvstændige projekter/produktioner hvor fakta kobles med deres egne følelser og holdninger.
F.eks læser vi om en pige der laver et multi-medie prodution om sig selv. Hun bruger meget tid på at få det hele "rigtigt", f.eks farve, layout og tekst. i dagens samfund bliver alle udfordret til at udforske sig selv, og hende pigen, vi læser om, har (sikker ubevidst) valgt at lave en selvfremstilling, en produktion om deres selvforståelse af dem selv--->en identitetsproduktion. Når den er færdig, giver den pigen mulighed for at se sig selv udefra, og derfra reflektere over sig selv.
Rigtig spændende læsning, jeg glæder mig til at komme ud i praksis og se hvordan børn bruger computere og multi-medie. Og ikke kun have læst det i en artikel.
Lige lidt tanker fra min side:-)

Ingen kommentarer: