mandag den 1. oktober 2007

Hvad er pædagogers faglighed?

En af mine medstuderende har brat et meget relevant emne på banen Faglighed, den lille forskel, min lærer i multi-medie har set denne og derefter stillet nogle uddybende spørgsmål i hendes blog. Disse spørgsmål vil jeg i mit indlæg tage udgangspunkt i.
For det første, tror jeg at en af grundene til at pædagoger rangere så lav i hierakiet, er fordi mange er dårlige til at vise deres faglighed.
Jeg mener meget af vores faglighed ligger i at begrunde vores handlinger, og synliggøre hvorfor vi gør som vi gør. Vi griber jo ikke bare noget i den blå luft.
Så mener jeg også at vi er meget dårlige til at dokumentere vores handlinger, her mener jeg både til forældre og kommune og omverden.
Når forældre henter deres børn, går det stærkt, mange børn bliver hentet, og der skal også ryddes op. Derfor er tiden sjældent til at snakke med forældrene om deres børns dag. Oftest er det kun hvis der er sket noget, blå mærke, ikke spist madpakken, mangler regntøj, og en masse andre praktiske ting.
Kan egentlig godt forstå at nogle forældre ser os som børnepassere, det er jo det vi primært skilter med.
Jeg mener dog omverdenen har ændret syn på os, børnepasser synet er ikke helt så udpræget som det tidligere har været, men det kan blive endnu bedre!!!
På seminariet bliver vi stillet en masse spørgsmål/dilemmaer, som vi skal tage stilling til og prøve at finde os selv i dem. Samtidig får vi en masse grundlæggende viden om mennesker, børns normale udvikling og stimuli til udvikling. Vi forsøger at lære forskellige slags problemer, samtidig med vi udvikler vores egen empati, holdninger og habitus. Når vi er i praktik afprøver vi disse teorier, passer de på alle, på nogle, på hvem? Vi lærer at tilrettelægge, udføre og evaluere handlinger. Pædagogik er en bevidst handling udfra et mål om udvikling.
I Pædagogers kompetenceprofil 2004 skrives vi skal -
Være bekendt med de grundlæggende, almindeligt anerkendte og fremherskende pædagogiske teorier.
Kunne opsøge og tilegne sig relevante pædagogiske, psykologiske, sociologiske og antropologiske mv. teorier og metoder, og inddrage dem i arbejdet.
Kunne begrunde sine handlinger og aktiviteter udfra anerkendte teorier og metoder.
Kunne medvirke til at generere viden udfra anerkendte beskrivelser, refleksion over og erfaringer fra pædagogisk arbejde.
Teorierne er dog ikke en metode i sig selv. Overgangen fra teori til praksis foregår via en analyse af en given situation, dette er en af de vigtige ting vi skal lære på skolen, og det er det vi skal dokumenter for at vise vores faglighed.
Jeg tror et af problemerne er at der ikke er tid i praksis til at dokumentere/vise vores faglighed.
Dette var lige mit bud:-)

Ingen kommentarer: