Så er det tid til det afsluttende projekt. Vi har i min gruppe brugt en idé jeg egentlig fik til udviklingsprojekt. Dette var der dog ikke tilslutning om på dette tidspunkt, men så er det godt ideen kan overføres til multimedie projektet.
Vi har valgt at lave en blog til en daginstitution. Vores problem formulering hedder: Hvordan kan digitale medier være med til at skabe en god kommunikation mellem forældre og børnehave? Til godkendelsen har vores lærere kommenteret "Kommunikation og forældresamarbejde ser ud til at være gennemgående i jeres emne, det kommer I til at dykke ned i – finde litteratur omkring (i jeres fortsatte arbejde med emnet" Jeg har derfor bestilt en bog der hedder professionelt forældresamarbejde Jeg har endnu ikke talt med min gruppe om det, men jeg tror jeg kan bruge bogen gennem hele min uddannelse. Nu får vi at se:-) Mine lærere har også spurgt ind til: "Er det ”envejs” kommunikation fra børnehave/personale til forældre, I ønsker på bloggen? (er det ”kun” den kommunikationsform forældre har brug for i dag?)", her vil jeg svare at jeg mener en hjemmeside ville være mere hensigtsmæssig i en institution end en blog, på en hjemmeside ville der være mulighed for dialog hvor det i en blog er mere en-vejs kommunikation. Vi har dog valgt at lave en blog udfra tidsmangel og mangel på viden, vi ved ikke hvordan man laver en hjemmeside:-) Så i vores tilfælde vil komunikationen være en-vejs, forældrene har dog mulighed for at kommentere på indlæg og billeder. Bloggen skal ikke bruges til at erstatte kontakten i børnehaven, men give forældrene mulighed for at følge med i børnenes dag og læse evt små faglige overvejelser der sjældent er tid til i garderoben.
Et andet spørgsmål der blev stillet er: "Kunne I inddrage børnene i arbejdet med bloggen?– Således, at der også beskrives temaer og hændelser, børnene synes er væsentlige. Sagt på en anden måde: Skal det hele være set fra voksen ”synsvinklen” – hvordan inddrager I børnesynsvinklen? Skal børnene inddrages?". Jeg mener godt at børnene delvis kan inddrages, f. eks når der skal lægges billeder ind. Det sidste spørgsmål er: "Hvorfor vil I formidle aktiviteter? Hvorfor skal en institution formidle aktiviteter?". Jeg tror at formidlingen af aktiviteter vil være med til at synliggøre pædagogernes faglighed, nogle forældre mener daginstitutioner er opbevaring, og ser pædagoger som børnepassere. Vores faglighed bliver skjult at praktiske travlhed. Med bloggen vil man kunne tydeliggøre fagligheden, ikke vha store afhandlinger, men i små træk, bag alle handlinger er der/burde der være pædagogiske overvejelser.
I kan læse hele vores projektbeskrivelse samt kommentar HER
Nu skal vi først mødes i gruppen på fredag, men jeg glæder mig meget til at komme igang, jeg synes det er et rigtigt spændende projekt. Noget der er lidt træls er dog alle de steder der skal dokumenteres. Vi skal lave 1 blog (til den fiktive børnehave) så skal vi have en fælles blog hvor vi skriver vores overvejelser ned, så skal vi skrive i vores egen blog, og til sidst skal vi skrive i vores logbog, Det er godt nok mange steder....Til alle der læser dette og jeg ikke snakker med inden jul vil jeg ønske jer alle en glædelig jul, til studiekammerater: "hold hovedet oppe, der er kun 1 1/2 år igen:-)
mandag den 17. december 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
2 kommentarer:
Hej Michella. Ja 1½ år det klarer vi. Selv go jul og godt nytår. Et spændende projekt.
Knus fra Helle
Du skriver, at "jeg mener en hjemmeside ville være mere hensigtsmæssig i en institution end en blog, på en hjemmeside ville der være mulighed for dialog hvor det i en blog er mere en-vejs kommunikation. Vi har dog valgt at lave en blog udfra tidsmangel og mangel på viden, vi ved ikke hvordan man laver en hjemmeside:-) Så i vores tilfælde vil komunikationen være en-vejs, forældrene har dog mulighed for at kommentere på indlæg og billeder."
Det er jeg lodret uenig i. det er præcist omvendt. Kommunikationsmulighederne på hjemmesider er oftest envejs (brugerne kan kun læse), mens netop blogs er kendetegnet ved at være samtaler (kommentarmulighederne og links fra blog til blog). Eksempelvis kalder Carsten Jessen blogs for dialogiske samtaler (se litteraturlistens obligatoriske litteratur om Blogs)
Og så er der lige den med, at "Noget der er lidt træls er dog alle de steder der skal dokumenteres." - det har du (heldigvis) misforstået. Det er jeres valg (ganske som det hele tiden har været), om I vil bruge bloggen eller logbogen. Det er kun indholdet, der er kravet (jvf. temaarkenes opgaver), ikke teknologien - den er helt frivillig (i princippet valget mellem "privat" eller "offentlig" procesdokumentation).
Hvor er det dog godt, at du skriver så grundigt. Så vi kan få misforståelserne ryddet af vejen. Hurra for samtalerne i bloggosfæren ;)
Send en kommentar